|
Beszámoló
a Bokor Ökocsoport 1998. január 5-ei találkozójáról
Alig kisközösségnyien gyûltünk össze, hogy meghallgassuk Sípos (S)
Gyula "Halálcsillag vagy Szeretetföldje" c. elôadását a
Bokorportán. Kéry Magdolna Cedric Prakash karácsonyi levelét hozta magával,
ennek felolvasása után a betlehemi csillagra utalva megkérte Gyulát, hogy
magyarázza meg elôadása címét. A Halálcsillag a Csillagok háborúja c. filmben
a gonosz erôk technikai központját jelképezi, ezzel áll szemben a Krisztus
által megváltott ember, aki csak Szeretetföldjén tud élni.
Gyula rövid szentháromságtani elmélkedéssel kezdte elôadását: Isten elsô
szava, az "én vagyok" teremtô szó, ezzel már létezik a Fiú, akinek
elsô szava a "szeretlek" ismét teremtô szó, így már Lélek is van,
aki az élet keletkezését irányítja, hiszen az életet jelképezô vizek felett
lebeg, így születik az ember, aki a világegyetem sáfára. A Sátán csak az
ember segítségével kap hatalmat a világban, s ezzel megjelenik az élet
ellenpólusa, a halál is. A Sátánt vonzza az élet, de nem tud vele mit
kezdeni, ezért elpusztítja. Pl.: a gerazai megszállottból a disznókba
kéredzkedô ördögök elpusztítják az egész kondát. Jézus hasonlatában a
kiûzött gonosz lelkek víz (azaz élet) nélküli helyeken járnak.
A világ a Sátán hatalmában van, ez a bûnbeesés. Minden vallás errôl
szól, pl. az igazi jógaiskola 10 elôzetes parancsolata a lélek szabadságát
akarja biztosítani, enélkül a jóga csupán veszélyes praktika, mert
megkötözött, gyönge, tehetetlen lelkeket szolgáltat ki a szellemi világ
erôinek, s ezek lehetnek gonoszak is.
A Sátán uralmát mindig összetett nagy rendszerek biztosítják, pl. a babiloni
torony, a világkapitalizmus, a TV-agykontroll, a számítógépes hálózatok.
Jellemzôi: titkokra épül, beavatási szertartásokkal biztosítja híveinek, hogy
különbek lesznek a többieknél; utópikus, megvalósíthatatlan dolgokat ígér;
erkölcstelen és erôszakos; mindent ellenôrizni akar. Politikai formái
változatosak.
Szeretetföldje politikai rendszere királyság, amelyben Krisztus a király; az
igazság nem szavazás, a szerzetesi életforma nem emberi megállapodás, hanem
kinyilatkoztatás dolga. A ma divatos civil társadalom nem megoldás, mert
Isten nélkül semmire nem megy az ember. Pl.: a három királyok jó úton jártak,
amíg a csillagot (Isten útmutatását) követték, de amint emberi eszükre
hallgattak (ha Palesztina az irány, akkor Jeruzsálembe kell menni), baj lett
belôle, Heródes legyilkoltatta a csecsemôket. Jobb lett volna, ha a csillagot
követik, az egyenesen Betlehembe irányította ôket.
A Halálcsillag és a Sátán minden rendszere összeomlik. Ennek az összeomlásnak
elôzetes jelei a természeti és társadalmi katasztrófák, amelyek egyrészt
Isten ítéletét fejezik ki, másrészt próbára teszik az embert, aki a bajban
vagy bezárkózik (és ezzel pusztulásra ítéli magát) vagy kinyílik a többiek
felé. Ilyen társadalmi katasztrófa volt pl. Dél-Amerika ôsi bennszülött
kultúrái számára a keresztény hódítás, ezzel Isten az emberáldozatokra épülô
bûnös társadalmakat ítélte el. Napjainkban sokasodnak a természeti
katasztrófák, ezekben az isteni figyelmeztetésekben csak a szilárd alapokkal
rendelkezôk maradnak meg, akikben szeretet él.
Ezért a mai világ válságos helyzetében a környezetvédelem és a társadalmi
segítségnyújtás csak a második lépés lehet, az elsô lépés a kiengesztelôdés
Istennel. Ennek a kiengesztelôdésnek egyaránt fontos eleme az imádkozás és a
cselekvés. Az imában azt kell megtalálnunk, hogy mi a hivatásunk, mi a népünk
hivatása. Tudnunk kell, hogy bár Isten alkotott minden egyes embert, mégsem
vagyunk tökéletesek, de Isten helyreállíthatja bennünk az összhangot. Meg
kell látnunk önmagunkat és közösségeinket úgy, ahogyan Isten lát minket.
Ezzel a hozott anyaggal kell Isten ihletésére dolgoznunk. Pl.: imádkoznunk
kell azért, hogy a többiek különbek legyenek nálunk. Nem rendszerben, de
rendezetten, törvények szerint kell élnünk. Személyes életszentségre kell
törekednünk böjttel és imádsággal.
Gyula ezután saját életének számos eseményén keresztül tanúságot tett Isten
mûködésérôl. Elmondta, hogy Törökbálinton mennyi jó kezdeményezés
született az elmúlt tíz évben, s ezekben minden világnézeti és vallási
különbség ellenére eredményesen mûködtek együtt a legkülönfélébb
emberek. Kéry Magdi kérdésére válaszolva kifejtette, hogy nem tartja
valószínûnek sem a keresztények, sem a világ egységét, de hisz abban,
hogy Isten összhangot alakít ki a különbözôségekbôl. Geiszler János elmondta,
hogy szerinte - Gyula szemléletével ellentétben - a világ nem a romlás, hanem
a jobbulás útján halad. Álláspontjuk az idôkorlát miatt befejezett vita
végére sem közeledett egymáséhoz. Gyula számos szakmai és irodalmi alkotásából
hozott ajándék- és mutatványpéldányokat. Az utóbbiak a Bokorportán
megvehetôk.
|