Tragédia-e a tragédia?

 

 

A költői kérdésre provokatív címmel lehet válaszolni:

         „Nem tragédia, csak volt; (ma már házi feladat)”

 

Egy tragédia akkor tragédia, ha az emberek katarzist éreznek, amikor kijönnek a színházból és legalább 5 percig az az illúziójuk, hogy meg kell változtatni az életüket. Ha jobb jövőt akarunk, vagy ha akarunk egyáltalán jövőt, újra kell írni Madáchot.

 

 

42. szín: A fúrótornyoknál

 

Idő: a jövőben

Helyszín: az utolsó kiapadófélben lévő olajkútnál Szudán és Nigéria határán.

Középen áll egy fúrótorony, körülötte olajtól sáros a homok. A torony lábánál trágár beszédű néger munkások dolgoznak. Az Exxon feliratot cserélik le. Az új tábla az olajkúton:

         „Nem maradt a jövő számára”

 

Oldalt hasonló fúrótornyok állnak üresen. Vörös lángok festik a látóhatárt. Balról Ádám érkezik zöld ruhás csoport élén és azt skandálják:

-         Nem maradt jövő. No future left. – Természetesen angolul, mivel nem maradt több nyelv sem a jövő számára.

 

 

43. szín: Afganisztáni jelenet

 

A háttérben a világ leggazdagabb és legszegényebb állama verekszik. Az amerikai (néger) bokszoló éppen bucira veri az afgán sporttárs fejét. Előtérben jóságos tengerészgyalogos betűvetésre tanít száz árva mohamedán esperest:

-         Most pedig leírjátok százszor angolul:

The strong shall never be reminded of his crimes.

(Az erőset nem szabad figyelmeztetni a bűneire.

Az erőset nem szabad figyelmeztetni…)

 

 

Mint láthatjátok, a XX. században minden összekeveredett. Talán maga a XX. század keveredett össze. Hol van már a Tragédia egyenes időmenete. Kavarognak az idősíkok. Nem tudhatjuk, hogy a jelen után a múlt következik-e… vagy a jövő? Pedig van egy alapvető különbség, ami még a drámaírók figyelmét is rendre elkerüli. A múltat látjuk, de nem tudjuk megváltoztatni, a jövőt nem látjuk, de változtathatunk rajta. Most például direkt a 36. jelenet fog következni, ami a jelenben játszódik. Talán változtathatunk rajta.

 

 

36. szín: Templomi jelenet

 

A templomban három fiatal imádkozik piros, sárga és kék kabátban.

 

Piros kabátos: Nem tenni semmit, mily édes, mi szép…

S tudni mégis, hogy felettünk pajzsul áll Isten kegyelme.

 

Sárga kabátos ifjú: Uram, egész nap nyüzsgök, szenvedek,

Mindennap új és új ötlet vakít.

De tudom, nevedben bármit tehetek,

A kegyelem és a bátorság idvezít.

 

Kék kabátos: Azt mondtad, Uram: „küzdj és bízva bízzál”,

         De én már föladtam, nem tehetünk semmit,

         A sok gonoszságért, amit elkövettünk,

         Biztosan elnyerjük a pokol kínjit.

 

Lucifer válaszol, de az úr hangját utánozva:

         Nem olvastátok, hogy az akarat szabad?

         Végtelen idő, amely munkára hív.

         Esetleg netán megváltoztok és építhettek egy jobb jövőt.

 

Piros: Ah…

 

Lucifer: Olyat kell tenni, ami folytatható,

         Igazságos és ésszerű, végtelen időkön át.

         Eldönthetitek még ma szabadon…

 

Sárga kabátos: Már értem.

 

Lucifer: Azután pedig már ragaszkodnotok kell ahhoz, amit megleltetek…

 

Kék kabátos: Semmi szabadság?

 

Lucifer: Évezredeken át változatlanul.

 

Piros: Dögunalom…

 

Lucifert elzavarják együttes erővel, majd imádkoznak tovább, de előtte kabátjaikat kicserélik egymással  : ))

Gitáros ének szűrődik be: „Bárányom, bárányom…”

 

 

72. jelenet: Valahol Dél-Amerikában

 

Brazilok görnyednek egy ültetvényen, nagyon hasonlóan az egyiptomi szín rabszolgáihoz. Az egyik haldokló délamerikait éppen félrerakják.

 

Futár lihegve érkezik: Megint összeomlott a piramis!!

 

Rabszolgafelügyelő: Nekiment egy újabb repülőgép?

 

Brazilok kórusban: És ezt is velünk fogják visszaépíttetni.

 

Lucifer oldalról: Jöhet már a paradicsom?

 

Ádám: Vezess vissza a paradicsomba!

 

Lucifer 6 méteres génkezelt paradicsomot görget be a színpadra, belőle génkezelt kukacok néznek kifelé.

 

Kukacok: Az ember ezt, ha egykor ellesi,

         Vegykonyhájában szintén megteszi.

 

 

Befejezés:

A sok disznóságért, amit ide leírtam, elnézést kérek. A gondolatokért pedig gondolkodást, ha lehet.

 

 

[Vissza a kezdethez]