Veszedelmes vonások a barokk Zrínyinél

 

Ha ma a Szigeti veszedelmet megírnám, sok mindenben nem követném a Zrínyiek stílusát.

 

Zrínyi eposzában túltengenek a barokk vonások. 1566 strófában írta meg csak azért, hogy egyezzen meg a csata évszámával. Így rengeteg nyomdafesték fogy, de ha kihagyjuk a nyomdafestéket nem tűrő szavakat, akkor jelentős megtakarítást érünk el.

 

A patetikusság is jellemzi az eposzt, például:

 

„De ők ennyi jóhírt, ah nehéz mondani!

Ah, háládatlanok, és merték elhadni…”

„ Ah, bánom, ennyi jót hogy ü velük töttem.”

„Tejjel-mézzel folyó szép Pannóniában megtelepítém üket”

„O, szüvem, állj elé, ó, én vitézségem…”

 

A csatajelenetek részletesek, mozgalmasak, naturalisták, és az elbeszélés ilyenkor átvált jelenidőbe:

 

„De bán kettévágja Praecopita fejét,

És habzó vérére kiönti életét.”

„Vér, jajgatás és por megy égben keveredve,

Törik dárda, kopja, szablya elegyedve.”

„De nem áll meg itten Novákovics Iván,

Mert meghal miátta Previz, Bicsir, Arszlán;

És nem kevesebbet teszen Orszics István,

Mert lelkét okádja előtte Balbazán.”

„Gázol rettenetesül Zrini vértóban,

Vércataractákat indít meg pogányban.”

„…vitézséggel hagytam magam után

Vértót, holtest-halmot Almás vize partján.”

 

Zrínyi a szigetvári csatát a magyarság és a törökök csatájává fokozza. Az ellentétes erők harcában a szigetiek állnak a jó oldalon, a törököket világrontó népeknek nevezi:

„Hon vagytok földemésztő szörnyű seregek?”

„Akkor vért és mérget okádik szüvébül.”

 

Amikor „Deli Vid nem retten, ugrik Demirhámhoz”, akkor vitéznek nevezi:

 

„És nagy erősséggel csap az orcájához,

Nem megyen heában vitéz kard pogányhoz,

Orra közepétől lemene szájához.”

 

Így „oltalmazta meg a karddal a keresztény hitet.” (9. ének 78. vsz.)

 

De például amit Rézmán bék tett:

 

„…Iszonyú vérontást nem számlálhatom meg.”

 

Amikor viszont „Demirhám sok pénzt oszta mindenfelé szegényeknek”, így értékeli Zrínyi:

 

„Soha Demirhámnál magas ég nem látott

Istentelenebbet, de lá mégis hajlott,

Amikor közel veszedelemhez jutott,

De késő olyankor sietni tenni jót.”

 

A művet alapvetően megterhelik a barokk stílusjegyek: az eltúlzott monumentalitás, az erőltetett deus-ex-machina, a patetikus naturalizmus; a fekete és fehér kontrasztos küzdelme, a negatív jellemvonások sorolása a más vallású szereplőknél; az eltúlzott eposzi kellékek, a végeláthatatlan expozíció.

 

Összefoglalva a mű korának és korstílusának áldozata. Ha én írnék eposzt, nem 2000 versszakot írnék, csak amennyi szükséges, és nem a dédapám hőstetteiről írnék, hanem lehetőleg olyan emberről, aki a kardot hüvelyébe téteti vissza, a fület a helyére illeszti. Tőle való a mondás: „Imádkozzatok ellenségeitekért; áldjátok őket és ne átkozzátok!” A keresztény eposznak nem kellene átok-zsoltárnak lennie. Jézus Krisztusnál a tettek és a szavak egységben voltak. Ő valóban megbocsátott a gyilkosainak  és nem fegyverrel a kezében halt meg.

 

De azért mondjunk valami jót is a Szigeti veszedelemről. A mű nagy előnye az egység és a befejezettség.

 

 

[Vissza a kezdethez]